Sunny and her Joy Boys
Introducing...
(Stony Plain/Border)

Dagens småbandsswing fastnar lätt i ett revivaltänkande av samma slag som de myriader av tradjazz- och dixieband som minutiöst följer rekonstruerade och nedtecknade arrangemang från tjugotalets New Orleans-jazz.

Men gruppen Sunny and her Joy Boys under ledning av sångerskan Sunny Crownover undviker skickligt den fällan. Även om musiken är pietetsfull präglas den av en friskhet och kärlek som gör den tidlös mer än återskapande. Vi hör Billy Novicks altsax i en fin introduktion till Duke Ellingtons bluesballad »I Got It Bad (and that ain’t good)«. Novick är tillbakalutad, traditionellt melodiös och smeksam i sitt statement, men inte slaviskt tillbakablickande. Hans lyriska samspel med Sunny Crownovers Mildred Bailey-ljusa och ljuvt följsamma röst och Duke Robillards eleganta licks skapar sången som på nytt.

Samma sak i Ellingtons och Billy Strayhorns »I Don’t Mind«. Det avspända ensemblespelet i kombination med Sunny Crownovers sång lyfter musiken över både då och nu. Det är inget annat än lysande musikantskap i ordets traditionella betydelse. Inget behöver bevisas. Materialet finns där för tolkning. Det rymmer sin egen lyrik och genererar ständigt ny dramatik.

Och »Between The Devil And the Deep Blue Sea« må vara en av den stora amerikanska sångbokens mest uttjatade nummer, men Sunny Crownovers lättrörliga röst och Novicks klarinett för in en ny nyans i dess tolkningstradition.

Det gäller bara att komma förbi den alltför hurtfriska öppningen »Strictly from Dixie«. Men Robillard räddar den, när Novick blir alltför swingprogrammatisk på klarinetten.

»Introducing...« heter albumet med Sunny and her Joy Boys. Gruppens musik är angenäm och sympatisk, med ordens alla pejorativa konnotationer bortskalade. Och när det låter som om Sunny and her Joy Boys återskapar trettiotalets småbandsswing, handlar det om respekt för och vidareförande av traditionen, inte slavisk anpassning till den. Så låt er gärna introduceras av Sunny Crownover och hennes medmusiker.