Lindgren, Richard
Poets Drown In Lakes – A Live Recording
(Rootsy.nu)

Det är en god bit mellan my hometown och Malmö och jag missade därför den konsert som Richard Lindgren gav på St Gertrud i mitten av april. Skada, för som jag ser det gjorde Lindgren förra årets bästa svenska skiva, »A Man You Can Hate«. Men redan nu finns konserten på platta och jag kan konstatera att hans material fungerar ännu bättre live.

Tillsammans med ett lyhört och akustiskt, ja till och med trumlöst, band gör han en lågmäld men samtidigt storslagen folkmusik, ofta med tydliga countryinfluenser. Hans ärrade och intensiva röst låter mer personlig live, som om Lindgren vågar distansera sig mer från förebilderna när han möter sin publik. Han räds heller inte det långsamma eller det intima. Publiken sitter andäktig och tyst och jag följer det exemplet här på min kammare.

Med undantag för Guthries »Deportees« och en väldigt bra version av Tom Waits »On the nickel« är låtmaterialet Lindgrens egna. Och trots att nämnda Waitslåt är en av dennes bästa kompositioner sticker den inte ut på något sätt här. Det säger förstås en hel del om Richard Lindgrens förmåga som låtskrivare och sånger som till exempel »Five pints and a wink from Gwendolyn« och »Grand Hotel« är alldeles lysande. Den förstnämda svänger riktigt gott, medan den senare är ett bra exempel på Lindgrens lyriska kvaliteter. Ett mycket vackrare samspel mellan röst, melodi, pianospel och text kan jag nästan inte tänka mig.

/Bengt O Tedeborg