Tex, Joe
Get Way Back - The 1950s Recordings
(Ace Records)

När Joe Tex fick sitt genombrott 1965 med »Hold What You´ve Got«, var han redan en veteran med över tio års erfarenhet som scenartist. Sitt första skivkontrakt fick Tex - tjugotvå år gammal - på sensommaren 1955, då han kammade hem vinsten vid en amatörtävling hos Apollo Theater i Harlem, New York.

Innan Joe Tex blev ett känt namn spelade han in för ett antal mindre bolag. Engelska ACE Records har nu förbarmat sig över oss Texälskare och samlat hans samtliga singelutgåvor, gjorda för Syd Nathans bolag King respektive Johnny Vincents Ace Records mellan 1955 till 1960.

Full av självförtroende - och kanske även med en önskan bort från sin skoputsartillvaro - satsade Tex fullt ut i inspelningarna gjorda för King. Påverkad av tidens stora stjärnor inom rhythm & bluesen - Wynonie Harris, Roy och Nappy Brown - gör han, både låt- och röstmässigt, musik som placerar sig strax under genrens förebilder. Och det är gott nog, något annat vore att begära för mycket!

Om tiden hos King kännetecknas av Texs vilja att prestera något eget inom rhythm & bluesen, så ger Aceinspelningarna bilden av en mer stilmässigt sökande artist. Johnny Vincent lanserade Joe Tex som »The Rock and Roll Cowboy« och skickade honom till Cosimo Matassas studio i New Orleans. Därför är det inte alls konstigt att Texs debutsingel på Ace, »Just You And Me«, låter aningen mycket Fats Domino.

Där skulle det naturligtvis ha stannat. De närmaste åren dyker dock Tex upp som Little Richard i »Open Up The Door« och »You Little Baby Faced Thing« . Och istället för att lita på sin egen förmåga blir han sedan Sam Cooke i »Mother´s Advice«, The Coasters i »Charlie Brown Got Expelled« och Bobby Bland i »Blessed Are These Tears«.

Visst är det bra gjort, men Richard är ju bäst som Richard, Cooke som Cooke, Coasters som Coasters, Bland som Bland och Joe Tex är naturligtvis bäst när han är sig själv. Därför är också inspelningarna för King de mest intressanta, där vi i »Ain´t Nobody´s Business«, »I Want To Have A Talk With You« och i titelspåret »Get Way Back« även serveras embryot till hur själfull Tex skulle komma att låta tio år senare.

Fotnot
Ursprungliga Ace Records startades av John Vincent på femtiotalet och från sin bas i Jackson, Mississippi producerade han bortemot två hundra singlar under storhetstiden fram till början på sextiotalet. Danssugna kunde lyssna på rhythm & blues, swamp-pop och rock & roll och röra benen i takt med storheter som Frankie Ford och Bobby Marchan kompad av husbandet Huey »Piano« Smith & the Clowns.

Engelska ACE Records uppstod i början på sjuttiotalet och har sedan dess ägnat sig åt återutgåvor och nyinspelningar av rhythm & blues, soul, funk, country, rockabilly, cajun, garagerock, blues, psykedelia, swamp-pop och punk. Kort sagt: vardaglig rotmusik.

/Per Magnusson