Dropkick
Patchwork
(Sound Asleep)

Med en bitterljuv, spröd blandning av folkton och mild powerpop levererar det skotska bandet Dropkick sin nionde cd. Alla tidigare plattor är utgivna på det egna bolaget Taylored Records och för första gången släpper gruppen den egna kontrollen över slutresultatet.

Det är ett stort förtroende som svenska Sounds Asleep och den alltid lika entusiastiske Jerker Emanuelson har fått. Vi som tidigare lyckliggjorts av Emanuelsons olika utgåvor vet att det karln släpper ifrån sig alltid är av högsta klass. Själv har jag nästan till leda spelat The Mop Tops “Ground Floor Man” och de utmärkta samlingarna med powerpop, “Home Runs Vol 1 - 3”. Värt att notera är att ingen mindre än musikforskaren, -kännaren och -journalisten nummer ett, Greg Shaw, lät sig imponeras av “Home Runs Vol. 1” så pass att han skrev texten till cd-häftet.

Sound Asleep Records är alltså ett urstarkt varumärke och de gör oss naturligtvis inte besvikna den här gången heller. Dropkick härstammar från sydöstra Skottland och dess nav har från första början för snart femton år sedan varit bröderna Andrew och Alastair Taylor, multiinstrumentalister med en ovanligt stor begåvning för att skriva melodiös popmusik.

Influenserna är många, men tar sin början i det sena sextiotalets övergång från folkrock till countryrock med band som Beau Brummels, The Byrds, The Grass Roots och andra, vars identitet främst byggde på stämsång och starka vokala insatser. Totalt lär Dropkick ha skrivit omkring sex hundra låtar. “Patchwork” ger oss tolv och om resten är lika bra så är Dropkick en alltför väl bevarad hemlighet som kräver att avslöjas!

/Per Magnusson