NYHETER

Streamat release party med The Ghost of Paul Revere

Videopremiär: Ellen Sundberg: Total Darkness

Singel/videopremiär: Hege Brynildsen - The Old Man & The Rabbit

Videopremiär: Olin+ - Flickan och planeten

Arkivet

LIVE

Mer live

RECENSIONER

Bruce Springsteen - Letter to you

Elvis Presley - From Elvis in Nashville

Brennen Leigh - Prairie Love Letter

Cina Samuelson - Sing with Your Heart and Soul

Arkivet

ARTIKLAR

Who´s gonna fill their shoes - Captain Sukram

Who´s gonna fill their shoes: Thorleif Bratval

Who´s Gonna Fill Their Shoes: Johan Berggren

Americana-festival i Kristiansand

Arkivet

BÄST JUST NU

Bäst just nu enligt Magnus Östnäs

Bäst just nu enligt vibeke sjøvold

Bäst just nu enligt Henrik Göransson

Bäst just nu enligt Leo Friberg

Arkivet

Dan Stuart växte upp i Tucson, Arizona. I slutet av 70-talet flyttade han och punkbandet The Serfers till Los Angeles där gruppen bytte namn till Green On Red och blev kända som en del av retro-garage-psykedelia-vågen »The paisley underground« tillsammans med Dream Syndicate, Rain Parade och Long Ryders.

Fast Green On Red blev snart Dan Stuarts och Chuck Prophets eget Dylaninspirerade rotrockband. Deras starkaste sida var de melodiösa, självömkande balladerna med Stuarts personliga, »barnsliga« röst i fokus. Lyssna exempelvis på låtarna »Broken Radio«, »Morning Blue« och Donnie Fritts-covern »We Had It All« från albumet »Here Come the Snakes«. De satte också en ära i att samarbeta med legendariska låtskrivare och producenter och avverkade Jim Dickinson, Glyn Johns, Al Kooper, Dan Penn och Spooner Oldham.

Green On Red lade ner verksamheten 1992 och därpå följde några halvhyfsade soloalbum innan Stuart lämnade musikbranschen i 10 år.

Han är tillbaka sedan 2006. Först en turnéåterförening med Green On Red innan Danny & Dusty släppte utmärkta comebackalbumet »Cast Iron Soul« 2007. Danny (Dan Stuart) & Dusty (Steve Wynn, fd Dream Syndicate) kompades ursprungligen av Long Ryders på rotrockpartyplattan »Lost Weekend« 1985. Häromåret slog sig Stuart samman med producenten / musikern JD Foster. De kallade sig Slummers och skivan betitlades »Love of the Amateur«.

Och nu är vi framme vid nya soloalbumet »The Deliverance of Marlowe Billings«. Huvudsakligen inspelat i Italien av Antonio Gramentieri (och tidigare Green On Red-medlemmen Jack Waterson).

Precis som Steve Forberts nya så är det här det stora separationsalbumet. Där Forbert är mer poetiskt lagd undanhåller Stuart oss inga detaljer.

I texthäftet läser vi oss till inramningen. Dans fru har dumpat honom efter 20 år och bor kvar med sonen i New York. Hon har gått bakom ryggen på honom med en ny man och Dan har »flytt« ända till Mexico för att komma bort från allt.

Hans tidigare nämnda specialitet självömkande ballader slår här någon sorts världsrekord. Och jag älskar det och kan inte sluta lyssna trots eller just för att alla dessa känslor forsat genom min kropp de senaste månaderna. Man får lov att tycka synd om sig själv. Fast sen är det tid att gå vidare, hör du det Dan? Nähä, ok.

»Can´t Be Found«, »Love Will Kill You«, »What Can I Say?«, »Searching Through the Pieces«. Nästan hela skivan handlar om den bittra separationen, men Dan lyckas klämma in ett par andningshål. »What are You Laughing About?« baseras på ett poem som ställer frågor till en korrupt, leende »Mr Minister« medan »Gringo Go Home« beskriver Stuarts främlingskap i nya hemlandet Mexico.

Jag gillar Dan Stuarts comeback. Danny & Dustys »Cast Iron Soul« var glad, humoristisk, nostalgisk och bara lite ledsen medan nya soloskivan som sagt frossar i att vara dumpad. Det skall bli roligt (eller vi får nog säga intressant) att följa fortsättningen på Dan Stuarts omstartade musikgärning.
Read more about Dan Stuart
Med anledning av att Gurf Morix album »Bleze Foley's 113th Wet Dream« precis har släppts i Europa publicerar vi denna recension på nytt.
Frida Snell var inte gammal när hon lämnade Kiruna för en popkarriär i Stockholm 2001-2002. »Lucky Day« var en hitlåt och albumet hette »Black Trillium«. Hon hann också med en videocover på Smashing Pumpkins »Bullet With Butterfly Wings«, TV-duett med Freddie Wadling (»Flow My Ashes«) och en duett med Brolle Jr (»There's a Rock«).
Rootsy på Live at Heart
article / 2011-09-12 / Håkan Olsson
Live at Heart arrangeras under två dagar (16-17 september) på redan befintliga scener i Örebros stadskärna; på krogar, hotell, festvåningar och barer.
Rambuk består af fem garvede musikere, der for de flestes vedkommende har deres rødder i det hedengangne odenseanske reggae-band Ramgoats. Navneskiftet opstod i forbindelse med at gruppen gik fra at skrive og synge på engelsk til dansk for nogle år siden, men det til trods så er det først nu, at bandet med albummet Koks I Kolonihaven debuterer under navnet Rambuk. I gennem årene har bandets musikalske udgangspunkt hovedsageligt været reggae i forskellige afskygninger, men debutalbummet dog ikke ren reggae, selvom de på albummet vælger at kalde det for dansk-chop, hvor ordet chop stammer fra reggaemusikken og markerer rytmeguitarens betoning på andet og fjerde taktslag.
Kenny Garrett på Stockholm jazz
article / 2013-10-28 / Håkan Olsson
Det var ett tag sedan vi sågs. 26 år och tre månader närmare bestämt. Platsen: Gröna Lunds stora scen den 6 juli 1987. Jag stod strax till vänster om sockervadden. Han bakom Miles Davis.
Texasbon Jordi Baizan som debuterade 2017 med albumet ”Like the First Time”, visar upp en imponerande utveckling i sitt låtskrivande med det nya albumet ”Free and Fine”. Baizans röst påminner mycket om en ung James Taylor men har ett alldeles eget stilsäkert uttryck vad gäller såväl sång som låtskrivartalang. De två inledande ”Between the Sun and the Moon” och ”Could Have Been Us” är djupt berörande texter som förhöjs av Baizans genomgående starka melodier. De instrumentala arrangemangens växelverkan gör att låtarna snart får sina egna identiteter, där Heather Stalling på fiddle och Walt Wilkins följsamma akustiska gitarrspel särskilt bör framhållas. Wilkins har för övrigt producerat. Sammantaget är ”Free and Fine” ett album med stor variation i sitt musikaliska uttryck.