Rootsy logo  
Rootsy logo

Artikel / Krönika
Håndlagede plater
Av Tom Skjeklesæther

Det amerikanske plateselskapet Rhino er kjent blant platesamlere for sine gedigne samlebokser med såvel enkeltartister, som utvalgte faser i pop/rock/soul etc. historien. Ved siden av et gigantutvalg av enklere best of-samlinger og antologier. Rhino katalogen utgjør på mange måter en ferdig platesamling, riktignok hele tiden i utvikling, men omfattende nok til at en med den rette fargen på kredittkortet i praksis kan ta steget fra novise til avansert samler bare ved å gå til anskaffelse av Rhinos komplette. Så er da også selskapets motto:»Vi samler plater, så du slipper å gjøre det!» Rhino Records vokste ut av en platebutikk i Los Angeles, ikke ulik den vi finner Nick Hornsbys «High Fidelity», der gleden over bestemt vinyl gjør omgivelsene til et musikalsk gjøkerede. I dag er Rhino Records en del av AOL Time Warner.

For et par-tre år siden hadde jeg gleden av å spise middag med en av Rhino Records store guruer, arkivisten og remastringseksperten Bill Inglot. Han kom til Oslo for å gå på konsert med, da comebackaktuelle, a-ha, som var et av hans favorittband. Svingen innom Oslo var en forlengelse av en tur til en stor platemesse i Amsterdam. Inglot jobbet på det aktuelle tidspunktet med bokssettet »Nuggets II/ Original Artifacts from the British Empire and Beyond 1964-1969«. En fire CD-boks som fulgte opp, med internasjonalt perspektiv, en av Rhino Records mestselgende bokser, «Nuggets/ Original Artifacts from the first Psychedelic Era 1965-1968«. Kort beskrevet; En garasjerockhimmel!

Inglot snakket seg også varm om et annet arbeid han da nylig hadde vært innvolvert i, remastringen av The Bands legendariske avskjedskonsert »The Last Waltz«. Et maratonarbeid han hadde gjort sammen med Robbie Robertson, sponset av The Band-fansen i Microsoft-ledelsen, som førte fram til en sterkt utvidet 4-CD boks (senere også en original dobbel) og selvfølgelig DVD-utgaven av selve filmen. Inglot fortalte om et liv som minnet sterk om Indiana Jones´ sitt, på stadig jakt etter glemte godbiter i nedstøvede arkiver, med gale artister og managere i hælene!

Det er i forlengelsen av filosofien om å gjøre jobben for late platesamlere at Rhino Records har skapt sitt konsept Rhino Handmade Records, som også har fått sin motsvarighet hos et av de andre store plateselskapene, Universal, under navnet Hip-O Select.

Rhino Handmade Records er en forundelige verden, en virtuell virkelighet der de ansatte fremstiller seg som vitenskapsmenn som stadig gjør forskningsmessige fremskritt til glede for den..uhm..delen av befolknigen viss liv dreier seg rundt små laseravleste metallplater. Rocksnobber som ikke slår seg til ro med det som fallbys på TV av masseproduserte kjedeligheter. Folk, lik undertegnede, som har en innebygget sensor som automatisk skrur på oppmerksomheten ved påtegnelsene »Limited Edition« eller »DeLuxe Version«. Selvfølgelig en ikke spesielt sunn legning å ha. Til dels uforståelig for omgivelsene. En diagnose altså treffende og underholdende beskrevet av Nick Hornby.

Men Rhino Handmade Records vet hva de driver med. Mange av utgivelsene deres er å betrakte som rockfetisjistiske fantasier. Numererte sådanne.

I fjor høst slapp Rhino Handmade 2-CD samlingen »Doug Sahm/ The Genuine Texas Groover«, en sterkt utvidet samling av de to platene Doug Sahm laget for Atlantic Records på begynnelsen av 70-tallet, den gangen Doug hadde Bob Dylan og Dr. John i bandet sitt! 42 kutt innpakket i en boks som viste en hengekøyeliggende Doug med en formidabel Willie Nelson-sigarett i neven. Helt i tråd med Rhinos forståelse for mytologien rundt Doug. Da rootsy.nu-kollega Øyvind Pharo pakket opp sitt bursdagsgave-eksemplar i fjor høst, kom det et unisont yes! fra gjestene i det åpningskuttet »(Is Anybody Going to) San Antone« dundret ut av høytalerne.

I fjor kom også »Rank and File/ The Slash Years«. De to platene til brødrene Kinman, som også introduserte en ung Alejandro Escovedo. Plater som oppsiktsvekkende satte fokuset på country mitt oppi New Romantics-plagen på begynnelsen av åtti-tallet. Før Rhino Handmade trillet ut sin 23-spors utgave, med forbilledlig booklet inkludert et miniatyr teksthefte, var Rank and Files samlede musikk som undertegnede hadde brent over fra vinyl-versjonene. For alle ordentlig musikkinteresserte er det enighet om at det bare er en midlertidig nødløsning.

Relativt raskt har Rhino Handmade Records katalog vokst seg ganske så omfattende.

Her er noen av undertegnedes mest verdsatte håndlagede:
Televison/ Live at The Old Waldorf, San Francisco 6/29/78
Jack Nitzshe/ Three Piece Suite (The Reprise Recordings 1971-1974)
Judee Sill/ Judee Sill og Heart Food
The Beat Farmers/ Tales of the New West
Allen Toussaint/ The Complete Warner Recordings
Come to the Sunshine:Soft Pop Nuggets from the WEA Vaults
Hallucinations: Psychedelic Pop Nuggets from the WEA Vaults
Jackie DeShannon/ Jackie
Danny O´Keefe/ Classics
Howard Tate/ Get It While You Can: The Complete Legendary Verve Sessions (Hip-o Select)
David Ruffin/ David (Unreleased LP and more) (Hip-O Select)
Johnny Burnette/ The Complete Coral Rock´n´roll Recordings (Hip-o Select)

Hip-o Select har bebudet en 100 spors komplett Mercury Recordings over Doug Sahms utgivelser for selskapet!

Rhino Handmade finner du på: www.rhinohandmade.com
Hip-o Select finner du på: www.hip-oselect.com


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.